F.A.Q. CRGR GR

ΕΚΚΟΜΕΔ

F.A.Q. CRGR

White Circle Icon

ΘΕΜΑ: Διευκρινίσεις επί της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, ΚΥΑ 6376/2025 – ΦΕΚ 49/Β/16-01-2025, αναφορικά με την προκήρυξη καθεστώτος για την ενίσχυση της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στον τομέα του κινηματογράφου και των τηλεοπτικών προγραμμάτων

 Η φράση «λήξη επιλεξιμότητας δαπανών» έχει την έννοια «λήξη Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025». Ο λόγος που συμπεριλήφθηκε αφορά το γεγονός πως η συγκεκριμένη δράση του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025,  σχετικά με το Πρόγραμμα της Δράσης Α’ της παρούσας ΚΥΑ, ολοκληρώνεται στις 31-12-2025. Εφόσον, διανύουμε το τελευταίο έτος της ως ανωτέρω πενταετίας, είναι δόκιμη και η αναφορά στην ημερομηνία λήξεως του Προγράμματος, μέχρι και την ανανέωσή του με το επόμενο πρόγραμμα πενταετούς διάρκειας.

Διευκρινίζεται ότι σε καμία περίπτωση η συγκεκριμένη αναφορά δεν επηρεάζει το χρονικό πλαίσιο  υλοποίησης εγκεκριμένων προγραμμάτων στήριξης  που θα   υποβληθούν και εγκριθούν  εντός  της περιόδου της Δράσης Α’. Η διάρκεια υλοποίησης των  ως άνω επενδυτικών σχεδίων  διέπεται  από τα οριζόμενα στο αρ. 5 παρ. 4  της ΚΥΑ (μέγιστος χρόνος υλοποίησης τρία έτη από την ημερομηνία έναρξης του αυτού, διάστημα εντός του οποίου λαμβάνουν χώρα οι επιλέξιμες δαπάνες).


 Ναι, αυτή η δυνατότητα υπάρχει, καθώς αναγνωρίζεται η περίπτωση σύμπραξης Παραγωγού π.χ. με Εκτελέστρια Παραγωγής, με δυνατότητα ο φάκελος του επενδυτικού να κατατίθεται από την Εκτελέστρια Παραγωγής.

Οι αντίστοιχοι όροι «Φορέας» και «Δικαιούχος» έχουν προσαρμοστεί με βάση και την διατύπωση των όρων στην νέα πλατφόρμα ΟΠΣΚΕ του ΕΚΚΟΜΕΔ, χωρίς να περιορίζεται η δυνατότητα υποβολής αίτησης και από πρόσωπο εκτός του Δικαιούχου ενίσχυσης (διευκρινίσεις θα προστεθούν και στο εγχειρίδιο του ΟΠΣΚΕ). Στην πράξη ο κάθε δικαιούχος υποβολής αίτησης ένταξης που λειτουργεί ως Φορέας, θα δηλώνει με τους κωδικούς του taxisnet,  στην πλατφόρμα, το φυσικό πρόσωπο που επιθυμεί να κάνει την αίτηση και το πρόσωπο αυτό θα παραθέτει στην πλατφόρμα τους εκτελεστές παραγωγής, συμπαραγωγούς (όπου νοούνται και οι παραγωγοί) και τρίτα πρόσωπα, καθώς και τις μεταξύ τους συμβάσεις, από τις οποίες θα προκύπτει ποιος θα είναι ο πραγματικός δικαιούχος ενίσχυσης. Δικαιούχοι υποβολής αίτησης ένταξης που λειτουργούν ως φορείς δύνανται να είναι οιεσδήποτε επιχειρήσεις υπό την προϋπόθεση ότι πραγματικός δικαιούχος ενίσχυσης είναι μόνο μεγάλες επιχειρήσεις.

Διευκρινίζεται ότι γίνονται δεκτά τα παραστατικά επιλέξιμων δαπανών που έχουν εκδοθεί είτε στα φορολογικά στοιχεία του Δικαιούχου είτε σε αυτά της Εκτελέστριας Παραγωγής ή τρίτης/άλλης εταιρείας της οποίας η συμμετοχή στην παραγωγή του οπτικοακουστικού έργου προκύπτει από το πλέγμα συμβάσεων που διέπουν την παραγωγή του επενδυτικού σχεδίου. Ομοίως γίνονται δεκτά δικαιολογητικά που αφορούν στο τακτικό προσωπικό του Δικαιούχου ή/και του Εκτελεστή Παραγωγής ή τρίτης/άλλης εταιρείας που απασχολείται στην παραγωγή του ενισχυόμενου οπτικοακουστικού έργου (όπως αναλυτικά ημερήσια time sheets για την ωριαία απασχόληση του τακτικού προσωπικού στην παραγωγική διαδικασία του επενδυτικού σχεδίου, το αντικείμενο της απασχόλησης και το μέρος του καταβαλλόμενου μισθού του εργαζομένου που αντιστοιχεί στην ως άνω απασχόληση), στον προϋφιστάμενο ιδιοχρησιμοποιούμενο εξοπλισμό του Εκτελεστή Παραγωγής (που ως επιλέξιμη δαπάνη καταχωρίζεται σε ξεχωριστή, διακριτή γραμμή, στον υποβαλλόμενο προϋπολογισμό επιλέξιμων δαπανών και αναφέρεται ρητά στη σύμβαση εκτέλεσης παραγωγής), στην αμοιβή του Εκτελεστή Παραγωγής (που αναγνωρίζεται ως επιλέξιμη έως ποσοστού 10% επί του συνολικού κόστους του προϋπολογισμού του έργου που ανέλαβε να εκτελέσει).


 Διευκρινίζεται ότι επιτρέπεται  μείωση αριθμού επεισοδίων με αντίστοιχη ενημέρωση της αρμόδιας Διεύθυνσης και επιτροπής του ΕΚΚΟΜΕΔ από τον φορέα του επενδυτικού σχεδίου σε στάδιο, σε κάθε περίπτωση, πριν την έκθεση του ορκωτού ελεγκτή-λογιστή, στο μέτρο που  διατηρείται το 50% του αρχικώς δηλωθέντος   συνόλου επιλέξιμων δαπανών και εφόσον  το κόστος  επιλέξιμων δαπανών ανά παραχθέν τελικώς επεισόδιο είναι  εντός των ορίων του ελάχιστου ορίου επιλέξιμων δαπανών, σύμφωνα με το  άρθρο 26 του ν.5105/2024. Επιπρόσθετα, σ’ αυτή την περίπτωση δεν θα πρέπει να έχουν μεταβληθεί σημαντικά τα πολιτιστικά κριτήρια (δηλαδή  τυχόν αλλαγές επί πολιτιστικών κριτηρίων δεν θα πρέπει να έχουν οδηγήσει σε μεταβολή της βαθμολογίας των πολιτιστικών κριτηρίων) για την ένταξη του επενδυτικού σχεδίου, όπως παρατίθενται υπό Παράρτημα I της ΚΥΑ FTV, καθώς σε αντίθετη περίπτωση θα χρειαζόταν τροποποίηση που αφορά το φυσικό αντικείμενο του επενδυτικού σχεδίου σύμφωνα και με το εδ. (β) της παραγράφου 2 του άρθρου 12 της ΚΥΑ.


 Σε περίπτωση αλλαγής του χρηματοδοτικού σχήματος, θα υποβληθεί για αυτό ενημέρωση στην αρμόδια Διεύθυνση και επιτροπή του ΕΚΚΟΜΕΔ οποτεδήποτε κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος και, σε κάθε περίπτωση, πριν την έκθεση του ορκωτού ελεγκτή-λογιστή, , μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, με συνημμένα τα αντίστοιχα τεκμηριωτικά έγγραφα.

Εφόσον η επιχείρηση προσφύγει σε δανεισμό για την κάλυψη του χρηματοδοτικού σχήματος του έργου, είναι υποχρεωμένη να προσκομίσει οποτεδήποτε κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος και, σε κάθε περίπτωση, πριν τη λήξη του επενδυτικού σχεδίου, ήτοι πριν την υποβολή αιτήματος  ορισμού  ορκωτού ελεγκτή, μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, αντίγραφο της σχετικής σύμβασης με τις πιθανές πρόσθετες πράξεις αυτής.


 Το Άρθρο 23 παρ. 3 της ΚΥΑ FTV αφορά ρητά την υπαγωγή των επενδυτικών σχεδίων στο νέο ρυθμιστικό πλαίσιο αναφορικά μόνο με τα στάδια του ελέγχου της πιστοποίησης λήξης του επενδυτικού σχεδίου και της καταβολής της ενίσχυσης και όχι τη διαδικασία και τα κριτήρια αξιολόγησης για τα οποία λαμβάνονται υπόψη τα ισχύοντα κατά τον χρόνο κατάθεσης των αιτήσεων υπαγωγής και θα ελεγχθούν με το ΠΣΚΕ, ισχύουν δε και οι ειδικότερες διατάξεις των παρ. 6 και 7 του άρθρου 94 του ν. 5105/2024.


 Η εν λόγω διάταξη θεσπίστηκε με σκοπό τη διευκόλυνση και την ένταξη του μέγιστου δυνατού αριθμού επενδυτικών σχεδίων. Σε κάθε περίπτωση η επιλογή της χρηματοδοτικής διανομής νομοτελειακά υπάγεται στην αποφασίζουσα αρχή και εν προκειμένω στο ΕΚΚΟΜΕΔ. Διευκρινίζεται ότι όλες οι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί έως τις 10.05.2024 υπάγονται στο καθεστώς ενίσχυσης του ν. 4487/2017 και η χρηματοδότησή τους δεν επηρεάζει τη διαθεσιμότητα του συνόλου των κονδυλίων της Δράσης Β’ του έτους 2025 για το συγκεκριμένο καθεστώς ενίσχυσης, όπως  αυτά έχουν οριστεί στο άρθ. 1 παρ.3 και στο άρθ. 2 της ΚΥΑ 51146/2025 (ΦΕΚ Β’ 490/10.02.2025).


 Δεν επιβάλλεται διπλασιασμός του ελάχιστου συνολικού κόστους παραγωγής αναφορικά με παραγωγές που είτε στο σύνολο τους είτε εν γένει ποσοστό άνω του 50% του συνολικού προϋπολογισμού τους πραγματοποιείται στην Ελλάδα. Σε περίπτωση που ποσοστό μικρότερο του 50% του συνολικού προϋπολογισμού πραγματοποιείται στην Ελλάδα, τότε απαιτείται το ελάχιστο συνολικό κόστος παραγωγής που προβλέπεται στο τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του Άρθρου 6 της ΚΥΑ FTV.

Το ΕΚΚΟΜΕΔ ως αποφασίζουσα αρχή για την καταβολή της ενίσχυσης δικαιούται σύμφωνα με την εδαφικότητα του Άρθρου 54 του ΓΑΚ, να ορίσει ελάχιστα όρια επιπέδου δραστηριότητας παραγωγής στην επικράτειά του και, σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του Άρθρου 6 της ΚΥΑ FTV, το σύνολο των ελάχιστων απαιτούμενων επιλέξιμων δαπανών που υλοποιούνται στην Ελληνική επικράτεια ορίζοντας ανάλογα και το ελάχιστο συνολικό κόστος παραγωγής όσον αφορά επενδυτικά σχέδια που έχουν δαπάνες τόσο σε χώρα της αλλοδαπής όσο και στο εσωτερικό. Η αληθής έννοια του άρθρου είναι ότι προκειμένου να μπορεί να ενταχθεί  ένα  επενδυτικό σχέδιο  στην επιχορήγηση,  πέραν του ορίου των ελάχιστων επιλέξιμων δαπανών ανά επεισόδιο, όπως αυτό ορίζεται στο αρ. 26 του ν. 5105/2024, θα πρέπει τουλάχιστον το 50% του συνόλου των δαπανών παραγωγής να έχει πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα.


 Κατά την κατάθεση της αίτησης χρηματοδότησης στην πλατφόρμα του ΟΠΣΚΕ, κρίνεται πως ένα επενδυτικό σχέδιο θα πρέπει να είναι, μεταξύ άλλων, ώριμο.

Προς διευκόλυνση των αιτούντων, η νέα πλατφόρμα του ΟΠΣΚΕ δεν «κλειδώνει» την οριστικοποίηση της αίτησης αν κάποιο από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά δεν έχει κατατεθεί από τον αιτούντα, ώστε να αποφεύγεται η συνέχιση αιτήσεων από τις οποίες λείπουν βασικά δικαιολογητικά, ενώ προβλέπεται και η παροχή διευκρινίσεων.

H δυνατότητα παροχής συμπληρωματικών στοιχείων, θα ήταν ενάντια στην αρχή της ίσης μεταχείρισης και στην προτεραιότητα ένταξης και θα μπορούσε να δημιουργήσει αλλοίωση στην σειρά έναντι άλλων επενδυτικών σχεδίων τα οποία θα ήταν πλήρη και ώριμα κατά την αίτηση. Θα μπορούσε π.χ. ένας φορέας να καταθέσει ελλιπές επενδυτικό σχέδιο απλά και μόνο για να εξασφαλίσει την προτεραιότητα έναντι άλλων πιο ώριμων σχεδίων εις βάρος του υγιούς ανταγωνισμού.

Σε κάθε περίπτωση για οποιοδήποτε ζήτημα παρουσιαστεί σχετικά με πιθανές ελλείψεις δικαιολογητικών, οι ενδιαφερόμενοι φορείς θα μπορούν να επικοινωνήσουν με την αρμόδια Διεύθυνση Επενδύσεων Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργικού Τομέα, στην ηλεκτρονική διεύθυνση dirinvest@ekkomed.gr.


 Στην νέα ΚΥΑ FTV, υπό Άρθρο 3 εδ. (ε) επιλέχθηκε να μην συμπεριληφθεί στην διατύπωση περιοριστικός ορισμός των προπαρασκευαστικών ενεργειών όπως στην προηγούμενη ΚΥΑ 3222/2024, τόσο λόγω του πλαισίου Συστήματος και Διαχείρισης Ελέγχου (ΣΔΕ) του ΕΣΠΑ όσο και για την προτιμότερη οδό του να συνταχθεί μια διευκρινιστική λίστα από τον ΕΚΚΟΜΕΔ, που να προσαρμοστεί και βάσει της πρακτικής της βιομηχανίας, η οποία και θα ανανεώνεται αναλόγως.

Η εν λόγω λίστα με τις προπαρασκευαστικές ενέργειες/εργασίες που δεν συνιστούν δεσμευτική ανάληψη υποχρέωσης που καθιστά μη αναστρέψιμη την επένδυση και ως εκ τούτου δεν θεωρούνται ενέργειες έναρξης επενδυτικού σχεδίου, έχει ως ακολούθως:

ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ

1.  Λήψη Αδειών/Λήψη Άδειας γυρισμάτων
2.  Σύναψη συμβάσεων ή/και η καταβολή σχετικών δαπανών κατάρτισης οικονομικών-τεχνικών μελετών, για την κατάρτιση κοστολογίων και προϋπολογισμών
3.  Σύναψη συμβάσεων ή/και η καταβολή σχετικών δαπανών που αφορούν εργασίες προ της έναρξης γυρισμάτων ( διερεύνησης χώρων και τόπων, scounting, casting κλπ
4.  Σύναψη συμβάσεων ή/και η καταβολή σχετικών δαπανών διερεύνησης συντελεστών παραγωγής
5.  Σύναψη σύμβασης για εξασφάλιση δικαιωμάτων επί προϋφιστάμενων έργων
6.  Σύναψη συμβάσεων με καλλιτεχνικό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό
7.  Σύναψη σύμβασης μεταξύ παραγωγού και εκτελεστή παραγωγής ή/και τρίτου για παροχή υπηρεσιών σε παραγωγή

Διευκρινίζεται σχετικά ότι:

Α) καταβολή δαπανών, στο πλαίσιο ως άνω προπαρασκευαστικών ενεργειών, προ της υποβολής της αίτησης ένταξης, καίτοι συνυπολογίζονται στο συνολικό κόστος παραγωγής δεν συνιστούν επιλέξιμες δαπάνες προς ενίσχυση.

Β) Προπαρασκευαστικές ενέργειες συνιστούν επιλέξιμες δαπάνες προς ενίσχυση εφόσον (i) αφορούν σχετικές κατηγορίες του Πίνακα των Επιλέξιμων δαπανών του Παραρτήματος  ΙΙ της ΚΥΑ και (ii) οι σχετικές δαπάνες αυτών υλοποιούνται μετά την υποβολή της αίτησης ένταξης.


 Ναι, ο ΦΜΥ σύμφωνα και με την Κατηγορία 7, «Λοιπές Δαπάνες» του Πίνακα των Επιλέξιμων Δαπανών του Παραρτήματος ΙΙ, εντάσσεται στις επιλέξιμες δαπάνες και συγκεκριμένα υπό την κατηγορία 7.11 τις δαπάνες μισθοδοσίας.


 Ναι, οι δαπάνες αναφορικά με τα πνευματικά δικαιώματα εμπεριέχονται στις επιλέξιμες δαπάνες σύμφωνα και με την Κατηγορία 1 του Πίνακα των Επιλέξιμων δαπανών του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ FTV, εφόσον  συνδέονται, κατά κανόνα, με τιμολόγια της ημεδαπής και των ειδικών περιπτώσεων δικαιωμάτων που αφορούν, κατ’ εξαίρεση αλλοδαπά  τιμολόγια. Διευκρινίζεται ότι  το τελευταίο  εδάφιο της  υπό σημείο Β2. (vi) του Παρατήματος ΙΙ, παραγράφου  στο οποίο γίνεται  αναφορά  σε  δαπάνες  πνευματικών δικαιωμάτων για μουσική και οι δαπάνες για την κτήση αδειών εκμετάλλευσης επί προϋφιστάμενων έργων  που   δεν συνιστούν επιλέξιμες δαπάνες,  αφορά σχετικές δαπάνες που προκύπτουν από  αλλοδαπά τιμολόγια.


 Οι πράξεις που συγχρηματοδοτούνται στο πλαίσιο της Δράσης Β’ για τη στήριξη της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα δεν χωροθετούνται μονοσήμαντα σε μία μόνο περιοχή ή περιφέρεια καθώς δύναται να υλοποιούνται σε περισσότερες από μια περιοχές, στην ίδια ή σε διαφορετική περιφέρεια και κατηγορία περιφέρειας και τα αποτελέσματα τους διαχέονται ευρέως σε όλη την επικράτεια. Για τον λόγο αυτό στο έργο εφαρμόζεται η κλείδα του Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα (Οριζόντιο Έργο).


 Σύμφωνα με το άρθρο 89 παρ. 2 του ν. 5105/2024,  διάταξη που υπερισχύει νομοθετικά και εμπεριέχεται στα υπόψιν της ΚΥΑ FTV, με ΚΥΑ των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Πολιτισμού, η οποία εκδίδεται σε ετήσια βάση, καθορίζονται οι κατανομές του ετήσιου προϋπολογισμού των καθεστώτων ενίσχυσης του Προγράμματος CRGR, ανά κατηγορία οπτικοακουστικών έργων, για το επόμενο έτος. Βάση της ως ανωτέρω ΚΥΑ, η οποία έχει δημοσιευτεί με ΦΕΚ Β’ 490/10-02-2025, θα βρίσκεται αναρτημένη στην πλατφόρμα του ΟΠΣΚΕ και είναι διαθέσιμη στο επίσημο site του ΕΚΚΟΜΕΔ στον ακόλουθο σύνδεσμο KYA Κατανομής , ορίζεται η ετήσια κατανομή των καθεστώτων ενίσχυσης του Προγράμματος CRGR. Αιτήσεις επενδυτικών σχεδίων εκτός του κατανεμημένου προϋπολογισμού ανα κατηγορία, θα απορρίπτονται λόγω μη διαθέσιμου χρηματικού υπολοίπου, με βάση και τα οριζόμενα στην ως ανωτέρω ΚΥΑ Κατανομής.


 Στα Παραρτήματα Α και Β του Προσαρτήματος Ι του Παραρτήματος ΙΙΙ της ΚΥΑ FTV (και πιο συγκεκριμένα στις σελ. 333, 336 και 339 του ΦΕΚ 49/Β/16-01-2025 της ΚΥΑ) υπάρχουν οι αναλυτικοί ορισμοί και το πλαίσιο όσον αφορά τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, τις συνδεδεμένες επιχειρήσεις αλλά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.


Στο εν λόγω σημείο, αναφέρονται οι Χρηματοοικονομικές καταστάσεις των τριών (3) τελευταίων διαχειριστικών χρήσεων με την έκθεση του ορκωτού ελεγκτή λογιστή, όταν η εταιρία επιλέγει ή υποχρεούται να ελέγχεται από ορκωτούς ελεγκτές-λογιστές.


H συγκεκριμένη επιλέξιμη δαπάνη αφορά αμοιβή παραγωγού/συμπαραγωγού, όπως προκύπτει ρητά από το πλέγμα των συμβάσεων συμπαραγωγής και αφορά αποκλειστικά την/τις εταιρεία/-ες που εμπλέκεται/-ονται στις συμβάσεις ως συμπαραγωγοί (όχι π.χ. τους νόμιμους εκπροσώπους των εταιρειών, διαχειριστές, μέλη ΔΣ κ.λπ.).


Οι αρμοδιότητες για την προστασία και την ενίσχυσή του ανήκαν αρχικά στο Υπουργείο Βιομηχανίας, το οποίο είχε καθιερώσει ήδη από το 1961 με ειδικό νόμο ορισμένα κίνητρα για την ανάπτυξη της υποδομής του. Εκείνη την περίοδο, ο κινηματογράφος αποτελούσε το βασικό μέσο ψυχαγωγίας του ευρύτερου κοινού. Η ετήσια παραγωγή ήταν υψηλή και οι ταινίες, κατά πλειοψηφία, κάλυπταν το κόστος παραγωγής τους από τα εισιτήρια των θεατών.

Από τα μέσα της δεκαετίας του 1970, όμως, άρχισαν να εμφανίζονται στον χώρο του ελληνικού κινηματογράφου τα συμπτώματα μιας μεγάλης οικονομικής κρίσης εξ αιτίας κυρίως της έλευσης της τηλεόρασης στην Ελλάδα. Η κρίση αυτή είχε ως αποτέλεσμα τη δραματική μείωση των εισιτηρίων, το κλείσιμο πολλών κινηματογραφικών αιθουσών, το πάγωμα των επενδύσεων, την αδυναμία απόσβεσης του κόστους παραγωγής των ταινιών και, σταδιακά, την αποδιάρθρωση της οικονομικής υποδομής του ελληνικού κινηματογράφου. Είχε γίνει πλέον φανερό ότι ο ελληνικός κινηματογράφος δεν θα μπορούσε να επιβιώσει χωρίς την κρατική παρέμβαση και την καθιέρωση ουσιαστικών μέτρων από την πλευρά της Πολιτείας.