Συμμετοχή ΕΚΚΟΜΕΔ στην Στρογγυλή Τράπεζα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος - ΕΚΚΟΜΕΔ

ΕΚΚΟΜΕΔ

Συμμετοχή ΕΚΚΟΜΕΔ στην Στρογγυλή Τράπεζα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος

Συμμετοχή ΕΚΚΟΜΕΔ στην Στρογγυλή Τράπεζα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος

  • από

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΚΟΜΕΔ – Creative Greece, κ. Λεωνίδας Χριστόπουλος συμμετείχε στις 12 Δεκεμβρίου 2024, στη Στρογγυλή Τράπεζα που πραγματοποιήθηκε στο Ινστιτούτο Goethe με θέμα «Ψηφιοποίηση/Αποκατάσταση και διάχυση των ταινιών πολιτιστικής κληρονομιάς: το Ευρωπαϊκό πλαίσιο – Digitisation/Restoration and dissemination of classic films: the European context».

Η Στρογγυλή Τράπεζα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 13ης έκδοσης του Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας (5-18 Δεκεμβρίου 2024) που διοργάνωσε η Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

Τη συζήτηση συντόνισε η κα Μαρία Κομνηνού, Πρόεδρος Δ.Σ. της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, Ομότιμη Καθηγήτρια Ε.Κ.Π.Α. και συμμετείχαν οι:

Ο κ. Λεωνίδας Χριστόπουλος, ο οποίος παρουσίασε τον ρόλο του νέου φορέα, που έρχεται να συνδέσει τον πολιτιστικό πλούτο με τις νέες τεχνολογίες (φέροντας ως κληρονομιά από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ένα σημαντικότατο μεγάλο κινηματογραφικό αρχείο και από το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας έναν ψηφιακό προσανατολισμό που αποτελεί αρωγό στη διάσωση και διάθεση της πλούσιας ο/α κληρονομιάς της χώρας).

Η κα Ηλέκτρα Βενάκη, Συντονίστρια του Προγράμματος «SUB 4.7 – Εργαστήριο Ψηφιακής Αποκατάστασης Ταινιών της Ταινιοθήκης της Ελλάδος» (κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5168500), η οποία μίλησε για το νέο εργαστήριο της Ταινιοθήκης, το οποίο έχει αναλάβει το βαρύ ρόλο της διάσωσης και αποκατάστασης του πολύ σημαντικού αρχείου της Ταινιοθήκης. Επίσης, παρουσίασε τις ψηφιακές αποκαταστάσεις στις οποίες έχει ήδη προχωρήσει η Ταινιοθήκη έως τώρα και τις δυνατότητες να παραχθεί φιλμ από ψηφιακό υλικό.

Η κα Celine Ruivo, επικεφαλής της Τεχνικής Επιτροπής της FIAF (International Federation of Film Archives), Τεχνικός Έργου στο Εργαστήριο Ψηφιακής Αποκατάστασης Ταινιών της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Η κα Ruivo μίλησε για θέματα δεοντολογίας στην αποκατάσταση και ψηφιοποίηση κινηματογραφικού υλικού που έχει θέσει η FIAF (code of ethics). Η νέα εποχή στις τεχνολογίες προστάζει το πέρασμα σε νέες ψηφιακές μορφές αρχείων, και τη γρήγορη εξέλιξη αυτών, (πέρασμα από 2Κ σε 4Κ) εντούτοις, για τη διαδικασία διατήρησης προτάσσει όχι μόνο τη διατήρηση της εικόνας, αλλά και των data και metadata, καθώς και την επανέκδοση της αρχικής μορφής του αρνητικού σε φιλμ.

Η κα Paulina Reizi, Συντονίστρια του Προγράμματος «A Season of Classic Films» μια πρωτοβουλία της ACE (Association des Cinémathèques Européennes) και της ΕΕ, παρουσίασε τους δύο φορείς (FIAF & ACE) και μίλησε για την πολύ σημαντική εμπειρία που δημιούργησε η συνεργασία των δύο φορέων, η οποία ανέδειξε πόσο διευκολύνεται η διαδικασία αλλά και η χρηματοδότηση, όταν υπάρχει συνεργασία μεταξύ αρχείων. Μεγάλες χώρες που έχουν πρόσβαση σε πόρους συνεργάζονται και προβάλλουν αρχεία από μικρότερες, περιφερειακές χώρες, οι οποίες, με τον τρόπο αυτό αποκτούν ευκολότερη πρόσβαση σε χορηγίες και επιδοτήσεις για το τεχνικό κομμάτι της αποκατάστασης. Παρουσίασε τέλος το παράδειγμα της ταινίας που αποκαταστάθηκε το 2022 με συμμετοχή 3 διαφορετικών χωρών, και το οποίο αναδεικνύει τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ των αρχείων, καθώς μπορεί να υπάρχουν κομμάτια υλικών σε διαφορετικές χώρες.

Ο κ. Παντελής Βούλγαρης, σκηνοθέτης και δημιουργός της ταινίας ΧΑΠΠΥ ΝΤΑΙΗ, η οποία προβλήθηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, απέστειλε χαιρετισμό μέσω της κας Ελένης Μπερντέ, η οποία επεσήμανε ότι ο στόχος ενός δημιουργού είναι διαφορετικός από αυτόν ενός Αρχείου. Χρειάζεται η συμβολή των φορέων που αναλαμβάνουν την διαδικασία της αποκατάστασης, ώστε να μην μείνει πίσω το όραμα του δημιουργού.

Στη συζήτηση συμμετείχε επίσης η κα Ασημίνα Προέδρου, η οποία εκπροσωπεί τη νέα γενιά κινηματογραφιστών, και η οποία θέτοντας βασικά ερωτήματα, κατέθεσε την αγωνία της ως δημιουργός σχετικά με τις ενέργειες που πρέπει να κάνει ο ίδιος ο δημιουργός ώστε να εξασφαλίσει τη διάσωση και διατήρηση των έργων του. Το ίδιο απόγευμα παρουσιάστηκε σε διεθνή πρεμιέρα, η ψηφιοποιημένη/αποκαταστημένη ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Χάππυ Νταίη» (Happy Day), έργο που χρηματοδοτήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «SUB 4.7 – Εργαστήριο Ψηφιακής Αποκατάστασης Ταινιών της Ταινιοθήκης της Ελλάδος» (κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5168500), και εντάχθηκε για το έτος 2024 στο πρόγραμμα «A Season of Classic Films» μια πρωτοβουλία της ACE (Association des Cinémathèques Européennes και της Ευρωπαϊκής Ένωσης).

Κοινοποιήστε την Ανάρτηση