Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η Παγκόσμια Εβδομάδα της UNESCO για την Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία 2020 (24-31 Οκτωβρίου) με τη συνδιοργάνωση της Δημοκρατίας της Κορέας και την καταγραφή περισσότερων από 300 δράσεων για την Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία (ΠσΜΠ) ανά τον κόσμο. Η Εβδομάδα, που ανακηρύχθηκε ως Επίσημη Εβδομάδα από 193 χώρες παγκοσμίως κατά τη 40η Γενική Συνέλευση της UNESCO (25 Νοεμβρίου 2019), εορτάστηκε φέτος υπό τη θεματική “Resisting Disinfodemic: Media and Information Literacy for everyone and, by everyone”, εστιάζοντας στις προκλήσεις που προκύπτουν από την αυξανόμενη πληροφοριακή κρίση λόγω της πανδημίας COVID-19. Ως το κορυφαίο γεγονός της UNESCO και της εκπαιδευτικής συμμαχίας MIL Alliance, η Εβδομάδα προωθεί, μέσω μιας παγκόσμιας πληροφοριακής καμπάνιας γεμάτη δράσεις και πρωτοβουλίες, την ΠσΜΠ ως ένα σύνολο δεξιοτήτων δια βίου μάθησης στην ψηφιακή εποχή. Κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας, που φέτος λόγω της πανδημίας διοργανώθηκε αποκλειστικά διαδικτυακά, πραγματοποιήθηκαν μια σειρά από δράσεις όπως InFocus Sessions, Youth Agenda Forum, Virtual Conference Hall και webinars από τα UNESCO MIL Alliance Chapters και Sub-Chapters. Επιπρόσθετα, με αφορμή τη 10η επέτειο από τη σύσταση της Εβδομάδας, οι εμπλεκόμενοι φορείς από την αγορά των ΜΜΕ και της παιδείας από όλο τον κόσμο επανεπιβεβαίωσαν την αναγκαιότητα για ενίσχυση των δεξιοτήτων ΠσΜΠ των πολιτών μέσα από τη Διακήρυξη της Σεούλ. Ανανεώνοντας το ενδιαφέρον της UNESCO και των συνεργαζόμενων φορέων γύρω από την ΠσΜΠ, η Διακήρυξη καλεί τις κυβερνήσεις, από εθνικό μέχρι τοπικό επίπεδο, για δράσεις με σκοπό την ανάπτυξη πολιτικών και παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού και την ενίσχυση των δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών, κινητοποιώντας παράλληλα και τον ιδιωτικό τομέα (συμπεριλαμβανομένων και των παρόχων περιεχομένου) για να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, μέσω της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, προς την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και τη δημιουργία κοινοτήτων με Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία.
Ταυτόχρονα, στη διάρκεια της Εβδομάδας, η παγκόσμια συμμαχία GAPMIL, το κύριο εκπαιδευτικό δίκτυο της UNESCO, μετονομάστηκε σε UNESCO MIL Alliance και απέκτησε νέα ταυτότητα και αποστολή, σηματοδοτώντας μια πιο δυναμική προσέγγιση και αφοσίωση στην ΠσΜΠ μέσα από διεθνείς συνέργειες και συνεργασίες.
Το ΕΚΟΜΕ, ως ενεργό μέλος της UNESCO MIL Alliance και συντονιστής του UNESCO MIL Alliance EU Sub-Chapter Mediterranean Group, συμμετείχε δυναμικά στους εορτασμούς της Εβδομάδας μέσα από την ανακοίνωση δικών του δράσεων και πρωτοβουλιών για την Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία, συνοδευόμενη από μια καμπάνια πληροφόρησης στα κοινωνικά μέσα.
Διαδικτυακά Σεμινάρια για την Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία
Το ΕΚΟΜΕ εγκαινίασε μια σειρά διαδικτυακών σεμιναρίων κατά τη διάρκεια της 2020 Εβδομάδας, στις 26 Οκτωβρίου 2020. Το πρώτο webinar με θεματική «Raising MIL Skills in the Mediterranean: Policies & Practices» στο πλαίσιο των δράσεων του UNESCO MIL Alliance EU Sub-Chapter Mediterranean Group, που στόχευε στη διερεύνηση των τάσεων και την ανάδειξη των καινοτόμων πρακτικών μεταξύ των μελών του. Δείτε όλο το διαδικτυακό σεμινάριο εδώ.
Ανακοίνωση της έναρξης των εργασιών του EduMEDIAtest Consortium
To ΕΚΟΜΕ είναι μέλος του ευρωπαϊκού consortium που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Creative Europe / MediaLiteracy for All (LC-01535770) για τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού εργαλείου αξιολόγησης του γραμματισμού στα Μέσα στο σχολείο. Με επικεφαλής τη Ρυθμιστική Αρχή για τα Οπτικοακουστικά της Καταλονίας, CAC – Conseil Audiovisual de Catalunya και λοιπούς εταίρους από την Ισπανία (Universitat Pompeu Fabra), την Πορτογαλία (Portuguese Regulatory Authority for the Media), την Κροατία (Agency for Electronic Media), τη Σλοβακία (RVR), την Ιρλανδία (Dublin West Education Centre) και τη Γαλλία (Conseil supérieur del’ audiovisuel – CSA), το κονσόρτσιουμ επιχειρεί να εντοπίσει και να αξιολογήσει τις δεξιότητες ΠσΠΜ των μαθητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Κομβικό στοιχείο του EduMEDIAtest είναι ένα διαδραστικό ερωτηματολόγιο που θα αξιολογεί τη γνώση και τις ικανότητες των μαθητών στη διαχείριση της εικόνας και της ψηφιακής πληροφορίας στα Μέσα. Διαβάστε περισσότερα για τη δράση εδώ.
Παροχή πρόσβασης σε αρχειακά ηχητικά αποσπάσματα σε σχέση με τη δεκαετία του 1940
Στο πλαίσιο των εορτασμών για την Παγκόσμια Ημέρα Οπτικοακουστικής Κληρονομιάς της UNESCO στις 27 Οκτωβρίου 2020, το ΕΚΟΜΕ διέθεσε στη δημοσιότητα σε ψηφιακή μορφή ηχητικά αποσπάσματα από ένα πολύ σημαντικό συνέδριο του 1991 για τη δεκαετία του ’40, από το ηχητικό αρχείο της Εταιρείας Σπουδών – Σχολή Μωραΐτη. Στο πλαίσιο της συντήρησης και ανάδειξης της οπτικοακουστικής κληρονομιάς και σε συνεργασία με τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ), τα αποσπάσματα αποτελούν μέρος του εν εξελίξει έργου του ΕΚΟΜΕ για την ψηφιοποίηση του αρχείου της Εταιρίας Σπουδών – Σχολή Μωραΐτη, αποσκοπώντας στη διάχυση της δυναμικής των προφορικών παρουσιάσεων, του ζωντανού διαλόγου και της δημιουργικής ανταλλαγής απόψεων γύρω από ιστορικά, πολιτικά, κοινωνικά, πολιτιστικά και εκπαιδευτικά ζητήματα. Ακούστε τα αποσπάσματα εδώ.
Διαδικτυακό Σεμινάριο «Η Τεχνητή Νοημοσύνη στο Σχολείο»
Το ΕΚΟΜΕ συμμετείχε μέσω του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου Πάνου Κουάνη στο διαδικτυακό σεμινάριο «Η Τεχνητή Νοημοσύνη στο Σχολείο» που πραγματοποιήθηκε στις 3 Νοεμβρίου 2020 στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου «LearntoMachineLearn» χρηματοδοτούμενο από το ERASMUS+ για την καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων στην τυπική εκπαίδευση μέσα από την ΤΝ και την παιχνιδοποίηση. Το webinar διοργανώθηκε από το Institute of Digital Games στη Μάλτα, μέλος επίσης του UNESCO MIL Alliance EU Sub-Chapter Mediterranean Group. Διαβάστε περισσότερα για τη δράση εδώ και δείτε όλη την παρουσίαση εδώ.
Συμμετοχή του ΕΚΟΜΕ στα InFocus Sessions της ΠσΜΠ
Το EKOME συμμετείχε διαδικτυακά στο InFocus Session “Youth Tackling the Disinfodemic: Outcome of the Global MIL Youth Hackathon” στις 27 Οκτωβρίου 2020. Η Ειρήνη Ανδριοπούλου, στέλεχος του Τμήματος Έρευνας, Μελετών και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, παρουσίασε τις νέες δράσεις του ΕΚΟΜΕ για την ΠσΜΠ και την παιχνιδοποίηση, όπως είναι ο 1ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός Δημιουργίας Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού για τους/τις μαθητές/μαθήτριες των τριών τελευταίων τάξεων της Πρωτοβάθμιας και όλων των τάξεων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με βάσει το μάθημα της Ιστορίας.
Βράβευση διακριθέντων μαθητών του διαγωνισμού European School Radio από το ΕΚΟΜΕ
Το ΕΚΟΜΕ υποστηρίζει ενεργά τις δράσεις του μαθητικού διαδικτυακού ραδιοφώνου European School Radio, που αφορά στον τρόπο έκφρασης και δημιουργίας πρωτότυπου ψηφιακού έργου μέσα από το ραδιόφωνο. Μάλιστα από τη φετινή σχολική χρονιά 2020-2021, το ΕΚΟΜΕ εντάσσεται στην ομάδα των συν-διοργανωτών μαζί με το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών μέσων του Υ.ΠΑΙ.Θ. και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο της Κύπρου, και τα δύο μέλη του UNESCO MIL Alliance EU Sub-Chapter Mediterranean Group. Φέτος, το ΕΚΟΜΕ βράβευσε τα σχολεία που διακρίθηκαν στο μαθητικό διαγωνισμό «Καν’ το ν’ ακουστεί 2020» με θέμα «Εκπέμπουμε Σήμα Κινδύνου- Αγκαλιάζουμε τη Γη», προσφέροντας τεχνικό εξοπλισμό για να τους ενθαρρύνει να συνεχίσουν να ασχολούνται με αντίστοιχες εκπαιδευτικές και συγχρόνως παραγωγικές δραστηριότητες στη σχολική κοινότητα.
Συνεργασία του ΕΚΟΜΕ με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων
Κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας της UNESCO, το ΕΚΟΜΕ εγκαινίασε τη θεσμική συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, ένα κεντρικό πολιτιστικό γεγονός για την Κρήτη και εκ των σημαντικότερων θεσμών προαγωγής της οπτικοακουστικής παιδείας στη χώρα. Η νέα συνεργασία αφορά στο σχεδιασμό και την προώθηση κοινών δράσεων για την οπτικοακουστική και κινηματογραφική παιδεία, πρωτοβουλιών και ερευνητικών έργων που πραγματοποιούνται καθόλη τη διάρκεια του έτους, στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση. Η συνεργασία εστιάζει επίσης στην επαγγελματική κατάρτιση των εργαζόμενων στα Μέσα και τον κινηματογράφο στο πλαίσιο της δια βίου εκπαίδευσης και στην προοπτική ανάδειξης τοπικών κοινωνικών και ιστορικών ζητημάτων μέσα από την παραγωγή οπτικοακουστικών έργων και την ψηφιοποίηση των αρχείων. Σε αυτό το πλαίσιο, το ΕΚΟΜΕ θέσπισε το Βραβείο Εκπαιδευτικής Δημιουργίας «Walter Lasslay», που θα απονέμει από την ερχόμενη χρονιά σε ταινία μαθητών/τριών που προάγει την κινηματογραφική παιδεία, την ενεργό συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας, την έρευνα και ανάδειξη ιστορικών και κοινωνικών θεμάτων. Διαβάστε περισσότερα για τη δράση εδώ.
Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση: educate@ekkomed.gr.