Σε συγκινησιακά φορτισμένο κλίμα, εν μέσω των γεγονότων από την πολεμική επίθεση στην Ουκρανία, ολοκληρώθηκε στις 20 Μαρτίου το υβριδικό 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιήθηκε για ακόμη μια φορά με την υποστήριξη του ΕΚΟΜΕ. Οι λάτρεις του ντοκιμαντέρ είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν 233 δημιουργίες μικρού και μεγάλου μήκους σε φυσικούς χώρους και διαδικτυακά.
Πέντε έργα που ενισχύθηκαν από το πρόγραμμα cash rebate του ΕΚΟΜΕ παρουσιάστηκαν στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (τα τρία σε παγκόσμια πρεμιέρα), αποσπώντας διακρίσεις και εξαιρετικές κριτικές. Προβλήθηκαν επίσης, 12 ταινίες του ελληνικού ντοκιμαντέρ στο πλαίσιο του αφιερώματος “Χώρα, σε Βλέπω” – μεγάλος χορηγός του οποίου είναι το ΕΚΟΜΕ – και 10 μαθητικά ντοκιμαντέρ που έχουν δημιουργηθεί κατά τη διάρκεια των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων στο πλαίσιο δράσης που υποστηρίζεται από το ΕΚΟΜΕ στη συνεργασία του με το Φεστιβάλ.
Τα ντοκιμαντέρ του cash rebate
Ο “Σπασμένος Ήχος” του Φοίβου Κοντογιάννη, σε παραγωγή της Foss Productions, που επιχειρεί μια πολιτισμική και κοινωνική αποτύπωση της εξέλιξης της ελληνικής κοινωνίας μέσα από την ιστορία του μπουζουκιού, απέσπασε το Βραβείο Κοινού Fischer.
Η ταινία “Χειροπαλαιστής” του Γιώργου Γούση σε παραγωγή της Oh My Dog Productions, απέσπασε το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI στο πλαίσιο του διαγωνιστικού τμήματος “Newcomers”, το βραβείο της ΕΡΤ, καθώς και το βραβείο νεότητας φοιτητών πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης.
Το ντοκιμαντέρ “Οι μαθητές του Ουμπέρτο Πρίμο” της Αλεσάντρα Μαϊολέττι και παραγωγή της ΑΜΚΕ Όνειρο -που προβλήθηκε στο Φεστιβάλ- αφηγείται την ιστορία του Ολοκαυτώματος στην Ελλάδα, μέσα από την ιστορία εννιά Εβραίων μαθητών του ιταλικού σχολείου Ουμπέρτο Πρίμο της Θεσσαλονίκης την περίοδο της ναζιστικής κατοχής.
Η ταινία “Η πόλη και η πόλη” των Χρήστου Πασσαλή και Σύλλα Τζουμέρκα προβλήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της στο τμήμα Encounters της Μπερλινάλε.
Τέλος, το επεισόδιο της δραματοποιημένης σειράς ντοκιμαντέρ “Η γενιά του ’30: Μ. Καραγάτσης” σε σκηνοθεσία Γιώργου Γκικαπέππα για την Cosmote TV παρουσιάστηκε στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ.
“Χώρα, σε Βλέπω”
Στο 24ο ΦΝΘ προβλήθηκαν 12 ντοκιμαντέρ που εντάσσονται στο πρόγραμμα διάσωσης, ψηφιοποίησης, προβολής και μελέτης ταινιών από την πλούσια κληρονομιά του ελληνικού κινηματογράφου του 20ου αιώνα “Χώρα, σε Βλέπω”. Το πρόγραμμα αποτελεί μια πρωτοβουλία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, υπό την αιγίδα της Επιτροπής Ελλάδα 2021, με μεγάλο χορηγό δράσης το ΕΚΟΜΕ.
“Με το ντοκιμαντέρ μου ταξιδεύω”
Το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποτέλεσε την αφετηρία της δράσης “Με το ντοκιμαντέρ μου ταξιδεύω” του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, η οποία πραγματοποιείται με την υποστήριξη του ΕΚΟΜΕ. Δέκα μαθητικά ντοκιμαντέρ -από τα περίπου 70 -που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων “cineΜαθήματα“ και “Αληθινές Ιστορίες/GR.E.Doc” του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων παρουσιάστηκαν ως μια ενότητα, στην οnline πλατφόρμα του 24ου ΦΝΘ.
Η Αγορά του 24ου ΦΝΘ
Το EKOME ενισχύει σταθερά με τη φυσική παρουσία στελεχών του τις δράσεις της Αγοράς, συμβάλλοντας στη δικτύωση των επαγγελματιών της οπτικοακουστικής βιομηχανίας.
Ο Στέλιος Κραουνάκης, Προϊστάμενος Διεύθυνσης Επενδυτικών Κινήτρων και Χρηματοδοτήσεων του ΕΚΟΜΕ, παρουσίασε στο Agora Talk με θέμα «Documentary development support: How to apply to funding programs» τους τρόπους ενίσχυσης του ντοκιμαντέρ, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «από την αρχή του 2022 είχαμε 21 προτάσεις για δημιουργία νέων πρότζεκτ», και συνομίλησε με την Ελένη Χανδρινού, Αντιπρόεδρο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, και την Άννα Κασσιμάτη, Υπεύθυνη του Γραφείου Δημιουργική Ευρώπη MEDIA του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Διαπιστευμένοι σκηνοθέτες και παραγωγοί είχαν one-to-one συνομιλίες με τη Μαρία Αραμπατζόγλου – στέλεχος του Τμήματος Διαχείρισης, Αξιολόγησης & Ελέγχου ΕΚΟΜΕ, στο πλαίσιο της δράσης Doc Counselling, που προσφέρει ιδιωτικές συμβουλευτικές συναντήσεις σε δημιουργούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Επίσης, στελέχη του ΕΚΟΜΕ βρίσκονταν καθ’ όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ στο περίπτερο στην Αποθήκη Γ’ , ενημερώνοντας το κοινό και επαγγελματίες του οπτικοακουστικού κλάδου για τα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΕΚΟΜΕ, τη λειτουργία του Εθνικού Δικτύου Film Offices, το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα και το συνολικό έργο ενίσχυσης της οπτικοακουστικής παραγωγής.