Παρατηρητήριο Δημιουργικού Τομέα - ΕΚΚΟΜΕΔ

ΕΚΚΟΜΕΔ

ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Παρατηρητήριο
Δημιουργικού Τομέα

White less than half circle icon

Το Παρατηρητήριο για τον Πολιτιστικό και Δημιουργικό Τομέα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας -Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ. Α.Ε. – Creative Greece είναι επιφορτισμένο με την παρακολούθηση δεδομένων και την καταγραφή στατιστικών για τη διευκόλυνση του σχεδιασμού των κατάλληλων οπτικοακουστικών, κινηματογραφικών και δημιουργικών πολιτικών στην Ελλάδα. Για το σκοπό αυτό, το Παρατηρητήριο συλλέγει, αξιολογεί, αναλύει και δημοσιεύει στατιστικά και άλλα δεδομένα του δημιουργικού τομέα και συντάσσει εκθέσεις, μελέτες στρατηγικής και τεκμηρίωση.

Βρείτε εδώ τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οπτικοακουστικού Παρατηρητηρίου για την Ελλάδα. 

Διαθέσιμα στατιστικά από τις Βάσεις Δεδομένων για τα νομικά θέματα και τα θέματα σχετικά με την οπτικοακουστική και κινηματογραφική αγορά του Ευρωπαϊκού Οπτικοακουστικού Παρατηρητηρίου.

EAO Βάσεις Δεδομένων Νομικού Περιεχομένου

– AVMSD Database: Rules transposing the Audiovisual Media Services Directive in Greece
– European works table: Rules pertaining to European works in Greece
– Public service media table: Rules pertaining to the public service media in Greece
– Merlin database: Newsletter articles featuring Greece

ΕΑO Βάσεις Δεδομένων σχετικές με την οπτικοακουστική αγορά  

– MAVISE database: MAVISE data for Greece
– LUMIERE VOD: LUMIERE VOD data for Greece

Στο πλαίσιο της συνεργασίας με την UNESCO MIL Alliance και ως συντονιστής του Ευρω-Μεσογειακού Παραρτήματος της διακρατικής αυτής Συμμαχίας που προωθεί την ενίσχυση της Παιδείας στα Μέσα και τη Πληροφορία, το ΕΚΟΜΕ ανέλαβε την πρωτοβουλία έκδοσης του ψηφιακού τόμου “Adapting to the Changing Tides: Media & Information Literacy New Trends and Challenges”. Στο βιβλίο έχουν συμβάλει διακεκριμένοι ακαδημαϊκοί, ερευνητές και εμπειρογνώμονες των μέσων ενημέρωσης, της ψηφιακής τεχνολογίας και της εκπαίδευσης από την Ελλάδα, τη Γουατεμάλα, τη Βραζιλία και τη Λιθουανία. Το e-book επιμελήθηκε επιστημονικά ο Κώστας Καρπούζης, Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, και κυκλοφορεί από τις iDea του EKOME.

Τα άρθρα διερευνούν τις πολύπλευρες πτυχές του σύγχρονου γραμματισμού στα μέσα ενημέρωσης και την πληροφόρηση, συμπεριλαμβανομένης της διάδοσης και της προσβασιμότητας της κινηματογραφικής παιδείας, της ψηφιακής πολιτειότητας που σχετίζεται με θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης, του εκπαιδευτικού ρόλου της τηλεόρασης, των προκλήσεων που παρουσιάζονται στα ΜΜΕ μετά την πανδημία και των κινδύνων στον κυβερνοχώρο. Κοινή συνισταμένη είναι η αντιμετώπιση της Παιδείας στα Μέσα ως θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα.

Adapting to the Changing Tides: Media & Information Literacy New Trends and Challenges – έτος έκδοσης 2024

"Είσαι (στα) Μέσα;"

Το διαδραστικό ψηφιακό εκπαιδευτικό εργαλείο «Είσαι (στα) Μέσα;» αποτελείται από ένα διαδικτυακό κουίζ και έναν εκπαιδευτικό οδηγό μελέτης, απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες Γυμνασίου και Λυκείου και υλοποιήθηκε με την επιστημονική επιμέλεια του Κώστα Καρπούζη, Επίκουρου Καθηγητή στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.   

Το διαδικτυακό κουίζ καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από την αισθητική και την ιδεολογία έως την τεχνολογία, τους γλωσσικούς κώδικες, την παραγωγή, τη διανομή, την πρόσληψη και την ασφάλεια. Μέσω της τελικής ατομικής ανατροφοδότησης μπορεί να λειτουργήσει και ως ένα αυτόνομο παιδαγωγικό εργαλείο. Ενώ το κουίζ παρέχει ένα σημείο εκκίνησης για την αξιολόγηση της κατανόησης των Μέσων, ο οδηγός μελέτης παρέχει μια πιο ολοκληρωμένη και αναλυτική προσέγγιση της Παιδείας στα Μέσα. Με επεξηγηματικά σχόλια στις απαντήσεις του κουίζ, ενημερωτικά κείμενα, προτεινόμενες εκπαιδευτικές δραστηριότητες και διαδικτυακούς συνδέσμους προς σχετικό περιεχόμενο και ψηφιακά εργαλεία, έχει στόχο τη διάδοση βασικών γνώσεων και παράλληλα την ανάπτυξη κατάλληλων ψηφιακών και μιντιακών δεξιοτήτων.

▪ «Είσαι (στα) Μέσα;» – έτος έκδοσης 2023

«Cin(e)περίληψη στην τάξη»

Ο εκπαιδευτικός οδηγός «Cin(e)περίληψη στην τάξη» σηματοδοτεί τη διεύρυνση των προσπαθειών του ΕΚΟΜΕ για μια καθολικά προσβάσιμη οπτικοακουστική παιδεία. Αφορά την ταινία Ένα σχολείο, δύο κόσμοι, η οποία έχει παραχθεί στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, έχει θέμα τη συνεκπαίδευση μιας κωφής μαθήτριας στο σχολείο και έγινε καθολικά προσβάσιμη μετά από πρωτοβουλία του ΕΚΟΜΕ. Ο Οδηγός επιχειρεί να ενισχύσει τη συμπεριληπτική λειτουργία του ντοκιμαντέρ, μέσα από μια πολύπλευρη και πολυτροπική εκπαιδευτική προσέγγιση. Πρόκειται για ένα ανοικτό παιδαγωγικό εργαλείο που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής εκπαίδευσης και περιλαμβάνει ιδέες και προτεινόμενες δραστηριότητες που αξιοποιούν την παιδοκεντρική μάθηση, τη βιωματική προσέγγιση και παιδαγωγικές αρχές και τεχνικές Φρενέ. Αποτελείται από τρία κεφάλαια που αφορούν παιδιά χωρίς αισθητηριακά προβλήματα, παιδιά με προβλήματα ακοής και παιδιά με προβλήματα όρασης, και αποσκοπεί στην προώθηση του ψηφιακού και κινηματογραφικού γραμματισμού όλων των μαθητών, την ενίσχυση της ενσυναίσθησης και της αποδοχής, την ευαισθητοποίηση για την αναπηρία, την εκπαιδευτική και κοινωνική συμπερίληψη.

▪ «Cin(e)περίληψη στην τάξη» – έτος έκδοσης 2023

«Αξιοποίηση οπτικοακουστικών μέσων στο σύγχρονο σχολείο»

O οδηγός «Αξιοποίηση οπτικοακουστικών μέσων στο σύγχρονο σχολείο» υποστηρίζει έμπρακτα τους εκπαιδευτικούς στην υλοποίηση δράσεων οπτικοακουστικής αγωγής στις τάξεις τους. Η αναγκαιότητα υλοποίησης τέτοιων δράσεων αναδεικνύεται όλο και πιο συχνά από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς αλλά και από τη διεθνή βιβλιογραφία. Κυρίως, διότι στον νέο ψηφιακό κόσμο η σχέση των μαθητών με τα οπτικοακουστικά μέσα ξεκινά από όλο και μικρότερες ηλικίες και, ανεξάρτητα από το κατά πόσο διαμεσολαβείται από το σχολείο, δεν είναι μια απλώς παθητική σχέση, αλλά συνισταμένη πολλών παραγόντων, κοινωνικών, γνωσιακών και ψυχολογικών. Ο Οδηγός αποτελεί καρπό μιας μακράς διαδικασίας όπου η επιμόρφωση εκπαιδευτικών και η συλλογή ανατροφοδότησης από την πρακτική εφαρμογή συνδυάστηκαν με τον ακαδημαϊκό αναστοχασμό. 

▪ «Αξιοποίηση οπτικοακουστικών μέσων στο σύγχρονο σχολείο» – έτος έκδοσης 2022

 

«Το Μάθημα... Παιχνίδι!»

Η έκδοση «Το μάθημα…παιχνίδι!» συνοδεύει τον ομότιτλο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργίας Εκπαιδευτικού Ψηφιακού και Επιτραπέζιου Παιχνιδιού που διοργανώνει ετησίως το ΕΚΟΜΕ από το 2020. Στον τόμο αυτό έχουν ελεύθερη πρόσβαση εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς, όπως και όλοι οι ενδιαφερόμενοι, για να μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν κατά τις ανάγκες, την κρίση, ή απλώς τη διάθεσή τους.

▪ Εκπαιδευτικός Οδηγός για τον Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργίας Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού «Το μάθημα…παιχνίδι!» – έτος έκδοσης 2021

«Meet our Members» - UNESCO MIL Alliance Mediterranean Group

Το ηλεκτρονικό φυλλάδιο (e-booklet) «Meet Our Members» έχει ως στόχο τη χαρτογράφηση των δράσεων για την Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία στην περιοχή της Μεσογείου και την ενθάρρυνση του διαλόγου και των συνεργειών μεταξύ των μελών της Μεσογειακής Ομάδας της UNESCO MIL Alliance. Κυρίως, όμως, φιλοδοξεί να αποτελέσει αφορμή για περισσότερες δημιουργικές συνεργασίες με κάθε ενεργό στον χώρο φορέα για την ανάπτυξη συντονισμένων δράσεων ψηφιακού γραμματισμού στην ευρύτερη περιοχή.

Το e-booklet παρουσιάζει τα μέλη της Μεσογειακής Ομάδας της Συμμαχίας UNESCO MIL Alliance, στην οποία έχουν συσπειρωθεί φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα του οπτικοακουστικού γραμματισμού και της πληροφορίας. Περιλαμβάνει συνοπτικές πληροφορίες για την ταυτότητα κάθε μέλους της ομάδας, τις κύριες δράσεις του στο πεδίο της Παιδείας στα Μέσα και την Πληροφορία, καθώς και χρήσιμα στοιχεία επικοινωνίας.

Ηλεκτρονικό φυλλάδιο «Meet our Μembers» – 2η έκδοση, Δεκέμβρης 2021
Ηλεκτρονικό φυλλάδιο «Meet our Μembers» – 1η έκδοση, Νοέμβριος 2020

Εκδόσεις ΕΚΚΟΜΕΔ – Creative Greece

Χρήσιμοι Σύνδεσμοι: Οπτικοακουστικοί και Κινηματογραφικοί Φορείς

To Παρατηρητήριο του Δημιουργικού Τομέα συγκεντρώνει, αξιολογεί, αναλύει και δημοσιεύει στατιστικά και άλλα δεδομένα του δημιουργικού τομέα και συντάσσει εκθέσεις, μελέτες στρατηγικής και τεκμηρίωσης.