Ο Πάνος Κουάνης, Πρόεδρος & Δ/νων Σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, συνομιλεί με την Άντα Δαλιάκα, στο πλαίσιο ρεπορτάζ για την έναρξη των γυρισμάτων της ταινίας “Man of God” στην Ελλάδα.
Οι σταρ «πολιορκούν» την Ελλάδα: Μίκι Ρουρκ, Αλεξάντερ Πετρόφ και Άρης Σερβετάλης
μαζί σε νέα ταινία
Η Γελένα Πόποβιτς μιλά για την ταινία και τους πρωταγωνιστές του «Man Of God» και εξηγεί γιατί επέλεξε να σκηνοθετήσει το δράμα για τη ζωή και τις διώξεις του Αγίου Νεκταρίου. Ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης, εξηγεί το λόγο για τον οποίο η Ελλάδα έχει γίνει «μαγνήτης» ξένων παραγωγών.
Καλώς εχόντων των πραγμάτων, η αγγλόφωνη ταινία «Man Of God» της Γελένα Πόποβιτς, αμερικανο-ελληνική συμπαραγωγή, ξεκινάει γυρίσματα στην Αθήνα στις 8 Ιουνίου. Με τον Μίκι Ρουρκ στο καστ, τον Άρη Σερβετάλη πρωταγωνιστή και τον Ρώσο σταρ Αλεξάντερ Πετρόφ στο πλευρό τους, το δράμα για τον βίο και τις διώξεις που υπέστη ο Άγιος Νεκτάριος είναι ίσως η πρώτη παραγωγή με διεθνές «άρωμα» που θα δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα το καλοκαίρι της πανδημίας. Πρόκειται για την πρώτη σε μια σειρά ξένων ταινιών που θα υποδεχτούμε φέτος, κι αν όλα πάνε κατ’ ευχήν, με το ρεύμα που έχει η χώρα, εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης στην Ισπανία και την Ιταλία –, χώρες με εδραιωμένη οπτικοακουστική βιομηχανία – θα δούμε και χολιγουντιανές προσωπικότητες, να έρχονται στα μέρη μας.
Η Γελένα Πόποβιτς, μοντέλο, ηθοποιός, σκηνοθέτης και σεναριογράφος με αρκετά χρόνια επαγγελματικής πορείας στο Λος Άντζελες, κατάγεται από τη Σερβία, και με βαθιά πίστη στην χριστιανική ορθοδοξία αποφάσισε να γυρίσει μια ταινία για τον Άγιο Νεκτάριο λόγω μιας προσωπικής ιστορίας που είχε σχέση με τον θάνατο του πατέρα της και που την έκανε να ανακαλύψει τυχαία ένα βιβλίο σε μοναστήρι στο Βελιγράδι για τη ζωή του προστάτη της Αίγινας.
Το βιβλίο
Η ταινία πραγματεύεται τη ζωή του Αγίου Νεκταρίου Αιγίνης, ο οποίος ως ιερέας εκδιώχθηκε τον 19ο αιώνα από την εκκλησία του και εξορίστηκε στην Αίγυπτο, ωστόσο συνέχισε να φροντίζει τους φτωχούς, να διδάσκει τα κορίτσια των αγροτών και ίδρυσε ένα μοναστήρι – προσκύνημα της Ορθοδοξίας.
«Διάβασα το βιβλίο στην πτήση Βελιγράδι-Λος Άντζελες και η ιστορία του με άγγιξε σε προσωπικό επίπεδο. Αισθάνθηκα ότι θα μπορούσα να επικοινωνήσω το μήνυμα του βιβλίου με το κοινό» μας εξηγεί η Γελένα Πόποβιτς.
«Στο Χόλιγουντ γίνονται θρησκευτικές ταινίες που απευθύνονται στους Ευαγγελιστές και έχουν απήχηση σε σημείο που εταιρείες όπως η Sony και η Fox χρηματοδοτούν ειδικά τμήματα για την παραγωγή τους. Οι ταινίες αυτές πάσχουν στο κομμάτι της δυναμικής των χαρακτήρων, με αποτέλεσμα να μην αφορούν το κοινό πέραν των Ευαγγελιστών. Ηθικολογούν επίσης, και απομονώνουν όσους έχουν αντίθετη άποψη με αυτή που προβάλλουν» συνεχίζει η σκηνοθέτις, εξηγώντας την απόφασή της να κάνει μια θρησκευτική ταινία στην εποχή μας. «Στην αντίθετη όχθη είναι οι ταινίες ευρείας αποδοχής που εκφράζουν ακραίες απόψεις κατά της εκκλησίας, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει καμία ταινία με μετριοπαθή άποψη πάνω σε ζητήματα χριστιανικής πίστης. Διαβάζοντας τον βίο του Αγίου Νεκταρίου, ο οποίος διώχθηκε μέσα στην εκκλησία κι ας ήταν ένας άνθρωπος του θεού, σκέφτηκα ότι στην ιστορία του υπήρχαν στοιχεία που θα μπορούσαν να δώσουν μια αληθινή ιστορία για όλους, όχι μόνο για τους πιστούς χριστιανούς» σημειώνει η Γελένα Πόποβιτς.
Η ουσία της ταινίας, κατά τη δημιουργό, είναι «ο αγώνας του Αγίου Νεκταρίου κατά της αδικίας, κατά του κακού μέσα στον θεσμό της εκκλησίας», ένα θέμα διαχρονικά επίκαιρο. «Μια ιστορία για την ακόρεστη δίψα της εξουσίας και τα καταστροφικά της αποτελέσματα» τονίζει.
Η ταινία θα γυριστεί στα αγγλικά γιατί απευθύνεται σε ευρύ κοινό μέσω της διεθνούς της διανομής, ενώ η Πόποβιτς κατέληξε στον Άρη Σερβετάλη για τον πρώτο ρόλο μέσω του διευθυντή φωτογραφίας Θύμιου Μπακατάκη, συνεργάτη του Γιώργου Λάνθιμου. «Ο Άρης είναι ιδιαίτερα ταπεινός σαν άνθρωπος, ήθελε να κάνει την ταινία ούτως ή άλλως κι ας μην έπαιζε τον πρώτο ρόλο. Γνωρίζοντας τον και λόγω της πραότητας και της ποιότητας της εμφάνισής του, κατάλαβα ότι ήταν ο ιδανικός» σημειώνει η ίδια.
Το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων της ταινίας, που ήταν να αρχίσει γυρίσματα στις 15 Μαρτίου αλλά αναβλήθηκε λόγω του κορονοϊού, θα γίνουν στην Αθήνα με δύο ημέρες γυρισμάτων προγραμματισμένες στην Αίγινα. Όσο για τον σταρ της υπόθεσης, τον Μίκι Ρουρκ, μεγάλο όνομα της δεκαετίας του ’80 και τεράστιο ερμηνευτικό ταλέντο που κέρδισε μία υποψηφιότητα για Όσκαρ με τον «Παλαιστή» (2008) του Ντάρεν Αρονόφσκι έχοντας περάσει δια πυρός και σιδήρου στο πραγματικό ρινγκ, αυτός θα έρθει μόλις καταστεί επιτρεπτό να ταξιδέψει. Ο βετεράνος ηθοποιός υποδύεται έναν παράλυτο που θεραπεύεται από τον Άγιο Νεκτάριο και όσο κι αν ακούγεται παράταιρη η συμμετοχή του στην ταινία, η σκηνοθέτις την υποστηρίζει με μία ενδιαφέρουσα ιστορία.
Το βάθος του ταλέντου
«Πολλοί εκπλήσσονται ή δυσανασχετούν όταν ακούν το όνομα του Μίκι Ρουρκ. Άσχετα από το πώς εξελίχθηκε η καριέρα του, είναι εξαιρετικός ηθοποιός – κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει αυτό» εξηγεί η Γελένα Πόποβιτς. «Δεν είμαστε φίλοι όμως τον έχω συναντήσει αρκετές φορές στο Λος Άντζελες. Με είχε εντυπωσιάσει στην ‘’Υπόσχεση’’ του Σον Πεν, πολύ πριν παίξει στον ‘’Παλαιστή’’. Είχε μόνο μία μικρή σκηνή στον ρόλο ενός πατέρα σε ψυχιατρική κλινική, του οποίου η κόρη έχει εξαφανιστεί. Η σκηνή σου ξερίζωνε την καρδιά. Φυσικά όλοι γνωρίζαμε ότι ο Μίκι μπορεί να το κάνει αυτό, όμως ο αντίκτυπος της σκηνής αντανακλούσε το βάθος του ταλέντου του και μου εντυπώθηκε. Όταν τον ρώτησα γι’ αυτό, μου αποκάλυψε ότι σε εκείνη τη σκηνή κρύβονταν περισσότερα προσωπικά στοιχεία από ότι θα μπορούσε να φανταστεί κανείς. Γράφοντας, λοιπόν, το σενάριο, αυτός που σκέφτηκα για τον ρόλο του παράλυτου άνδρα σε μια ολιγόλεπτη σκηνή που απαιτεί όμως κότσια για να κάνει τους θεατές να ταυτιστούν μαζί του, ήταν ο Μίκι.»
Ο Μίκι Ρουρκ είναι πιστός καθολικός, προσεύχεται στο ροζάριο καθημερινά στην εκκλησία. Σε μία συνέντευξη του έχει παραδεχτεί ότι η θρησκεία τον έσωσε από το να δώσει τέλος στη ζωή του. «Είναι ελάχιστα τα στοιχεία που τραβούν την προσοχή του σε ένα σενάριο – συνήθως σχετίζονται με το βάσανο της ψυχής και την αγιοσύνη. Όταν διάβασε το δικό μου, είπε ότι του άρεσε και ότι θα το έκανε – μπορούσε να ταυτιστεί με τον ρόλο. Ξέρω ότι πολλοί που δεν γνωρίζουν τον χαρακτήρα του Μίκι εκπλήσσονται με την ιδέα να παίξει στην ταινία. Κι όμως είναι ο καταλληλότερος» λέει με νόημα η Γελένα Πόποβιτς.
Το «Man Of God» είναι μια συμπαραγωγή των Simeon Entertainment και View Master Films, με την στήριξη του ΕΚΟΜΕ. Η ταινία με πρωταγωνιστές τους Άρη Σερβετάλη, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Γιάννη Στάνκογλου, Νικήτα Τσακίρογλου, Τόνια Σωτηροπούλου, Μάνο Γαβρά, Γιάννη Αναστασάκη και Αλεξάντερ Πετρόφ, σε μουσική επένδυση του Ζμπίγκνιου Πράισνερ, προορίζεται να βγει στις αίθουσες τον Νοέμβριο, στην επέτειο των 100 χρόνων από το θάνατο του Αγίου Νεκταρίου, σε διανομή της Feelgood Entertainment.
Στη μετά Covid εποχή: Μαγνήτης η Ελλάδα για παραγωγές από Αυστραλία, Αμερική, Βρετανία και Ισπανία
Όπως είναι γνωστό, την περίοδο του lockdown οι κινηματογραφικές παραγωγές στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης και της Αμερικής, σταμάτησαν. Οι ξένοι παραγωγοί που σχεδίαζαν να έρθουν στην Ελλάδα για γυρίσματα από τον Μάρτιο και έπειτα, ανέβαλλαν ή ακύρωσαν τελείως. Στην Ελλάδα τα γυρίσματα των οπτικοακουστικών παραγωγών έχουν πάρει το πράσινο φως να ξεκινήσουν και πάλι εδώ και τρεις βδομάδες, από τις 18 Μαΐου, σύμφωνα με το πρωτόκολλο ασφάλειας του ΥΠΠΟΑ. Οι ελληνικές παραγωγές προσπαθούν να οργανωθούν, ενώ οι ξένες βλέπουν ως πιθανότερο μήνα άφιξης τον Σεπτέμβριο. Από την πλευρά των ξένων παραγωγών η κινητικότητα προς την Ελλάδα είναι αυξημένη λόγω της επιτυχημένης αντιμετώπισης της πανδημίας από τη χώρα μας.
Ωστόσο η υποδοχή των συντελεστών κάθε άλλο παρά εύκολη υπόθεση είναι. Μεταξύ των προβλημάτων είναι το άνοιγμα των συνόρων και η επανέναρξη των πτήσεων, τα πρωτόκολλα ασφάλειας που οφείλουν να είναι εξειδικευμένα, να εναρμονίζονται με τις επιταγές της πανδημίας και να ικανοποιούν τις απαιτήσεις των ξένων παραγωγών αλλά και ο φόβος των τοπικών κοινωνιών να υποδεχτούν πολυπληθείς ξένες παραγωγές.
«Έχουμε πολλές κινηματογραφικές παραγωγές που θέλουν να έρθουν – από την Αυστραλία για τον Σεπτέμβριο, από την Αμερική, τη Μεγάλη Βρετανία και την Ισπανία. Μιλάμε για ταινίες που είτε ήταν να γυριστούν την άνοιξη και το καλοκαίρι στην Ελλάδα και μετατίθενται, είτε ήταν να γυριστούν στην Ισπανία ή την Ιταλία ή τη Ρουμανία και τώρα θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα» μας λέει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης. Η αιτία είναι η κακή εικόνα των γειτονικών μας χωρών μέσα στην πανδημία, αλλά και το μπλοκαρισμένο cash rebate της Ρουμανίας, παράγοντες που φέρνουν στις πρώτες θέσεις ζήτησης την Ελλάδα και τη Βουλγαρία.
«Αυτή είναι μία μοναδική στα χρονικά ευκαιρία για την Ελλάδα – όσο δυσάρεστο κι αν είναι αυτό που έχει συμβεί. Ο τρόπος που λειτουργήσαμε σαν χώρα στο lockdown μας δίνει ένα προβάδισμα. Βλέπω ότι και οι ξένες παραγωγές που ήταν να έρθουν επανέρχονται αλλά προκύπτουν κι άλλες χώρες λόγω της υγειονομικής κρίσης» σχολιάζει ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ.
Και όχι μόνο αυτό. Το περασμένο Πάσχα ήταν να έρθει για ρεπεράζ σε επτά ελληνικά νησιά μεγάλη αμερικανική παραγωγή γνωστού, βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη, με στόχο να ξεκινήσουν γυρίσματα τον Σεπτέμβριο. Τώρα πια, αν δεν έρθει ούτε τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, το ρεπεράζ μετατίθεται για την άνοιξη του 2021.
Να σημειώσουμε ακόμα, ότι σχετικά με τις οπτικοακουστικές παραγωγές στην Ελλάδα, στο σχέδιο νόμου με τίτλο «Επιτάχυνση και απλούστευση της ενίσχυσης οπτικοακουστικών έργων, ενίσχυση της Ψηφιακής Διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που θα τεθεί σε διαβούλευση τις επόμενες μέρες, περιλαμβάνονται: η αύξηση του cash rebate για τις οπτικοακουστικές παραγωγές από 35% σε 40% επί των επιλέξιμων δαπανών της παραγωγής, η απλοποίηση της διαδικασίας υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων όχι μόνο για τις παραγωγές αλλά και για το ΕΚΟΜΕ, η διεύρυνση των δικαιούχων ενίσχυσης καθώς και δύο διατάξεις για τη φορολογία προκειμένου να παρέχονται πλέον και φοροελαφρύνσεις σε όσους επενδύουν στον κινηματογράφο.
07.06.2020 18:45
Αρθρογράφος: Άντα Δαλιάκα
ΕΘΝΟΣ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Πηγή: www.ethnos.gr