Σε μια κατάμεστη αίθουσα, στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός κόσμος» του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, πραγματοποιήθηκε η τελετή απονομής των Βραβείων του 4ου Διεθνούς Μαθητικού Διαγωνισμού Δημιουργίας Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού «Το Μάθημα… Παιχνίδι!», ο οποίος προκηρύχθηκε από το ΕΚΚΟΜΕΔ – Creative Greece. Στην τελετή συμμετείχαν 250 μαθητές και εκπαιδευτικοί από νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, γενικής και ειδικής αγωγής, της Ελλάδας και της Κύπρου. Το ΕΚΚΟΜΕΔ – Creative Greece βράβευσε συνολικά 47 παιχνίδια, ενώ παρουσιάστηκαν σύντομα βίντεο από όλα τα παιχνίδια που διακρίθηκαν. Δείτε τα βραβευμένα παιχνίδια εδώ.
Την τελετή τίμησαν με την παρουσία τους εκπρόσωποι της πολιτικής ζωής, οι συνδιοργανωτές και τα μέλη των Επιτροπών του Διαγωνισμού, και παράλληλα απένειμαν βραβεία στα παιδιά: ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κος Δημήτρης Παπαστεργίου, ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κος Κωνσταντίνος Κυρανάκης, η Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κα Ιωάννα Λυτρίβη, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας κος Γιάννης Κατσαρός, η Γενική Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού κα Ελένη Δουνδουλάκη, η Γενική Γραμματέας Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας κα Μάιρα Μυρογιάννη, ο Βουλευτής Σερρών κος Θεόφιλος Λεονταρίδης κι ο διευθύνων σύμβουλος της Elevate Greece κος Φραγκίσκος Θεοφύλακτος.
Εμφανής ήταν και η παρουσία της κοινότητας Gaming στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», καθώς μέλη της έπαιξαν και συζήτησαν με παιδιά.
Ο Διαγωνισμός, ο οποίος είχε και φέτος μεγάλη απήχηση στη σχολική κοινότητα, αποτελεί έναν θεσμό που αποσκοπεί στην ενίσχυση της μάθησης μέσα από το παιχνίδι και στην προώθηση της συνεργατικής δημιουργικότητας στο σχολικό περιβάλλον. Κατά τη διαδικασία σχεδιασμού ενός παιχνιδιού, πρακτικές της παιχνιδοκεντρικής μάθησης συνδέονται με συγκεκριμένους μαθησιακούς στόχους. Οι μαθητές εμπλέκονται ενεργά με τα αντικείμενα διδασκαλίας, αναπτύσσεται η δημιουργικότητα, η συνδυαστική και κριτική σκέψη, η φαντασία και οι ψηφιακές, υπολογιστικές και άλλες δεξιότητές τους.
«Να παίζετε και να επικοινωνείτε», παρότρυνε τα παιδιά ο κος Κυρανάκης. Επισήμανε δε ότι το παιδί πρέπει να χτίσει μια δημιουργική σχέση με το «έξυπνο» κινητό του διευρύνοντας τα όρια της ψυχαγωγίας. «Ο ρόλος της τεχνολογίας στην εκπαίδευση είναι σημαντικός, η χρήση της όμως πρέπει να γίνεται με σύνεση». Αναφερόμενος στον διαγωνισμό, συνεχάρη τα παιδιά για τη συμμετοχή τους ενώ τόνισε τη σημασία των επιτραπέζιων παιχνιδιών τα οποία συμβάλλουν «στην επικοινωνία τους και στην κοινωνικοποίησή τους».
Στην εκπαιδευτική διάσταση του επιτραπέζιου ψηφιακού παιχνιδιού αναφέρθηκε η κα Λυτρίβη απευθυνόμενη στα παιδιά, στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς: «Έχει μεγάλη αξία το επιτραπέζιο αυτό παιχνίδι γιατί τα παιδιά μπορούν να μιλούν μεταξύ τους την ώρα που παίζουν. Επιδίωξή μας είναι να κάνουμε το μάθημα παιχνίδι για να ενισχύσουμε μέσα από αυτό τις δεξιότητες του παιδιού. Η δημιουργική σκέψη και η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων θα αποβούν χρήσιμες στη ζωή του».
Στη σημασία του διαγωνισμού, ως στρατηγική κίνηση του ΕΚΚΟΜΕΔ – Creative Greece, αναφέρθηκε η κα Δουνδουλάκη από την πλευρά του Υπουργείου Πολιτισμού, αφού συνεχάρη και εκείνη τα παιδιά: «Είμαστε πολύ περήφανοι που ο νέος φορέας του υπουργείου μας ξεκινάει έχοντας συμπεριλάβει το παιδί, το μέλλον της χώρας μας, στις προτεραιότητες των εκπαιδευτικών δράσεων».
Στην ανάδειξη νέων ταλέντων και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσω δράσεων, όπως ο διαγωνισμός αυτός, αναφέρθηκε η κα Μυρογιάννη: «Είναι ουσιαστική η ανταπόκριση των παιδιών και της εκπαιδευτικής κοινότητας γενικότερα σε τέτοιες πρωτοβουλίες. Η αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας επαναφέρει το επιτραπέζιο παιχνίδι στην καθημερινότητα του παιδιού, αναδεικνύοντας παράλληλα τον σημαντικό εκπαιδευτικό του ρόλο».
Στο ταξίδι των παιδιών από τις Σέρρες στην Αθήνα για να παραβρεθούν στην τελετή απονομής των βραβείων, αναφέρθηκε ο κος Λεονταρίδης: «Συγχαίρουμε όλα παιδιά που συμμετείχαν στον διαγωνισμό, αλλά και τα παιδιά των Σερρών που έκαναν τόσα χιλιόμετρα για να είναι σήμερα μαζί μας. Το παιδί μεγαλώνει σε μια ψηφιακή εποχή και πρέπει να βρει την ισορροπία του και τον βηματισμό του πορευόμενο προς το μέλλον».
Στη μεγάλη συμμετοχή στον διαγωνισμό, η οποία ξεπέρασε κάθε προσδοκία, αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΚΟΜΕΔ κος Λεωνίδας Χριστόπουλος: «Είμαστε πολύ χαρούμενοι για τον τριπλασιασμό των συμμετοχών φέτος. Το ΕΚΚΟΜΕΔ – Creative Greece είναι δίπλα στα παιδιά. Τα στηρίζουμε οργανώνοντας δράσεις σαν και αυτή. Μπράβο στα παιδιά, στους γονείς τους και στους δασκάλους τους».
Το Μάθημα… Παιχνίδι!
Στον 4ο Διαγωνισμό του σχολικού έτους 2023-2024 πήραν μέρος φέτος 148 παιχνίδια, από τα οποία 104 επιτραπέζια και 44 ψηφιακά. Συνολικά είχαμε αύξηση 130% στις υποβολές σε σχέση με πέρυσι, όπου είχαν συμμετάσχει 64 παιχνίδια (48 επιτραπέζια και 16 ψηφιακά). Εντυπωσιακή ήταν φέτος και η είσοδος των σχολείων της Κύπρου με 42 συμμετοχές από σχολεία όλων των βαθμίδων.
Στο πλαίσιο του Διαγωνισμού, μαθητές και μαθήτριες όλων των τάξεων σχολείων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την Ελλάδα και την Κύπρο δημιούργησαν με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών τους, ένα πρωτότυπο επιτραπέζιο ή ψηφιακό παιχνίδι, με βάση το αγαπημένο τους μάθημα ή μια σχολική δράση.
Τα κριτήρια αξιολόγησης για τα βραβεία είναι: πρωτοτυπία της ιδέας του παιχνιδιού, αρτιότητα στον σχεδιασμό και την υλοποίηση, εκπαιδευτική διάσταση και συμβατότητα με το μαθησιακό περιεχόμενο, συνδυασμός διασκέδασης και μάθησης, ενεργή συμμετοχή των μαθητών/τριών σε όλα τα στάδια δημιουργίας, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και τη βαθμίδα εκπαίδευσης.
Ο 4ος Διαγωνισμός συνδιοργανώθηκε με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, την Ένωση Μηχανικών Πληροφορικής και Επικοινωνιών και την Πανελλήνια Ένωση Πτυχιούχων Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών, σε συνεργασία με την Ομάδα Εκπαιδευτικών για τον Διαγωνισμό ScratchGame, υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Αττικής και της Γενικής Γραμματείας Αποδήμου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών. Το ΕΚΚΚΟΜΕΔ – Creative Greece έχει ήδη προκηρύξει τον επόμενο, 5ο Διαγωνισμό. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.