Το ευρωπαϊκό εργαλείο EduMediaTest, που αποτελεί το πρώτο συνδυαστικό εργαλείο αξιολόγησης γνώσεων και δεξιοτήτων Παιδείας στα Μέσα και την Πληροφορία και ψηφιακού γραμματισμού για μαθητές/τριες 14-18 ετών, είναι πλέον ανοικτό και διαθέσιμο για εφαρμογή από όλες τις ενδιαφερόμενες σχολικές μονάδες. Το ΕΚΟΜΕ, ως εθνικός εταίρος του έργου, συστήνει το ελληνικό ερευνητικό έργο EduMediaTest 2.0, εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (Α.Π. 22469/ΓΔ4 25-02-2021), για αξιοποίηση από την κοινότητα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας.
Mε υπεύθυνο του έργου τη Ρυθμιστική Αρχή για τα Οπτικοακουστικά της Καταλονίας (CAC – Conseil Audiovisual de Catalunya) και εταίρους από την Ισπανία (Universitat Pompeu Fabra), την Πορτογαλία (Portuguese Regulatory Authority for the Media), την Κροατία (Agency for Electronic Media), τη Σλοβακία (RVR), την Ιρλανδία (Dublin West Education Centre), τη Γαλλία (Conseil supérieur de l’audiovisuel – CSA) και την Ελλάδα (ΕΚΟΜΕ), το έργο EduMediaΤest αποτελεί ένα καινοτόμο εργαλείο που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Creative Europe / Media Literacy for All (LC – 01535770) κατά το χρονικό διάστημα 2020-2021.
Το ανοικτό και διαδραστικό αυτό εργαλείο, διαθέσιμο σε 10 διαφορετικές γλώσσες, είναι βασισμένο σε έξι θεματικές περιοχές (διαστάσεις) που σχετίζονται με την Εκπαίδευση στα Μέσα: Αισθητική, Ιδεολογία, Γλώσσα, Τεχνολογία, Παραγωγή & Διανομή, Πρόσληψη. Συνοδεύεται από το Media Kit που περιέχει ερευνητικό υλικό για τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να τους βοηθήσει να αναδείξουν ζητήματα σχετικά με τον κριτικό οπτικοακουστικό και ψηφιακό γραμμματισμό, όπως και την παραπληροφόρηση στα μέσα επικοινωνίας.
Το εργαλείο EduMediaTest αξιολόγησε για το διάστημα από τον Μάρτιο μέχρι τον Μάιο του 2021 τις ικανότητες περίπου 9.000 μαθητών, 14 έως 18 ετών, στις επτά ευρωπαϊκές χώρες του consortium που συμμετέχουν στο έργο. Από την Ελλάδα, συμμετείχαν 823 μαθητές από 11 σχολεία, τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, οι Ευρωπαίοι μαθητές ανταποκρίνονται στο τεστ όσον αφορά τις δεξιότητές τους στην ψηφιακή τεχνολογία, αλλά αποτυγχάνουν στην κριτική ανάγνωση του περιεχομένου.
Για τον λόγο αυτό, η εκπαίδευση για τα ΜΜΕ (Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία) πρέπει να εστιάσει στην κριτική πρόσληψη των μηνυμάτων και στον εμπλουτισμό των σχολικών προγραμμάτων με περισσότερα αντικείμενα – εναύσματα που να σχετίζονται με την ιδεολογική διάσταση των μέσων, όπως και τον αντίκτυπο των ψευδών ειδήσεων. Παράλληλα, συστήνεται ο σχεδιασμός και η χρηματοδότηση ειδικών προγραμμάτων για τη βελτίωση της ικανότητας των μαθητών στη δημιουργία περιεχομένου, καθώς και τη συνεργασία μεταξύ σχολείων και μέσων ενημέρωσης, ώστε οι μαθητές να μπορούν να έχουν άμεσα γνώση για τον τρόπο παραγωγής των μηνυμάτων.
Πληροφορίες: educate@ekkomed.gr
- Επισκεφτείτε τον ιστότοπο του EduMediaTest.
- Δελτίο Τύπου του CAC, 28 Οκτωβρίου 2021 στα ελληνικά εδώ (μετάφραση-απόδοση ΕΚΟΜΕ).
- Κείμενο Συστάσεων του EduMediaTest εδώ.
- Δείτε την έγκριση του ΙΕΠ εδώ.